En nattpromenad

Bilderboken En nattpromenad skriven och illustrerad av Marie Dorléans, är en lågmäld och fin berättelse om en mamma som väcker sina barn mitt i natten och tar med familjen på en promenad. De vandrar ut ur den lilla staden, fortsätter ut på landet och in i skogen. De har ett tydligt mål men som läsare undrar man vart de är på väg och varför går de ut mitt i natten? De kommer så småningom till en sjö där de vilar en stund och passar på att njuta av den fantastiska stjärnhimmeln. Sen måste de fortsätta. De ökar på stegen för att hinna. Uppför ett berg klättar de och sätter sig ner och väntar en liten stund, glada att de hann i tid. Och då plötsligt skymtar solen!

Boken är genomgående blå. Dorléans leker med ljuset i form av olika lampor, månen, stjärnorna och solen som skapar kontraster till den olika nyanserna av blått. Det är en inspirerande bok om ett nattligt äventyr som får oss att uppskatta naturens storhet.

Jag valde att läsa boken med mina två sva-grupper i åk 2. Före läsningen tittade vi på omslaget och resonerade kring frågorna Vad ser vi? Vad tänker vi? Vad undrar vi?

Sedan skrev jag upp tre ord på tavlan. Jag valde ord från tre olika ordklasser, syrsor, hisnande och treva. Vi pratade om vad som kännetecknar ett substantiv, adjektiv och verb. Det enda ordet de kände igen var syrsor. Sen började jag läsa och jag stannade vid meningen Det doftar iris och kaprifol. Jag skrev på tavlan och frågade om de kunde gissa vad iris och kaprifol var och efter de fått ledtråden doftar kunde de gissa. Det är viktigt att undervisa om strategier för att förstå ord. Att få eleverna att förstå att det finns ledtrådar i texten som kan hjälpa dem. Nästa mening jag skrev upp var Syrsorna spelade och vi konstaterade att spelade var en ledtråd till att förstå meningen.

I bilden till vänster står det Det stora hotellet verkar inte få en blund. Det lyser som en kristallkrona i mörkret… Eleverna var osäkra på kristallkrona och innan jag visade en bild, resonerade vi om vilket ord (lyser) som kunde ge oss vägledning. På nästa uppslag läser vi … men det sista huset i staden sover nästan. Det verkar bara ha ett öga öppet. Ett exempel på en form av besjälning som jag använde mig av i skrivuppgiften som eleverna fick efter läsningen.

Under läsningen pratade vi om varför de går upp mitt i natten och vart de är på väg. De kanske letar efter en skatt, trodde en elev. Den här bilden med de olika djuren i skogen fångade eleverna, där djurens lysande ögon träder fram i bilden.

Vi går in i skogen. En fuktig luft av mossa blandas med den trygga doften från trädens bark. Torra kvistar knäcks under våra fötter och ormbunksbladen fladdrar när vi går förbi. Språket är poetiskt och innehåller nya ord trots begränsat med text. Efter läsningen tittade vi på bilder på en syrsa och cikada och lyssnade på deras läten.

Eftersom berättelsen har ett väldigt tydligt händelseförlopp, passar det bra till att träna på att återberätta. Att återge delar av innehållet i en text finns med i centrala innehållet för svenska som andraspråk och det är något mina elever behöver öva på. Lektionen därpå bläddrade vi igenom boken en gång till och valde tillsammans ut ett nyckelord eller fras per uppslag. Jag skrev upp orden och sen fick eleverna träna på att återge historien.                

  • väcker
  • klär på sig
  • sommarnatt   
  • smyger
  • hotellet 
  • öga
  • landet
  • tåg
  • skogen
  • stjärnhimlen
  • sjö
  • vilar
  • klättrar
  • sitter
  • soluppgång

Jag ville prova att eleverna valde ut orden och fundera på om det spelar någon roll vilka ord vi väljer. Sen turades de om parvis att återberätta boken för varandra.

Jag berättade för eleverna att boken heter Nous avons un rendez vous på orginalspråket franska och att det betyder Vi har ett möte, vilket ger historien en lite annorlunda innebörd. Vi pratade om varför översättaren valt En nattpromenad och att det kanske beror på att den engelska titeln är A Night Walk. New York Times utsåg för övrigt boken till 2021 års bästa bilderbok. Den franska titeln gav mig ett uppslag om en skrivaktivitet efter läsningen. Eleverna fick instruktionen att skriva om ett möte med solen. Vi började med att resonera kring vad solen betyder för oss och konstaterade att det mesta var positivt. Vi listade tillsammans på tavlan:

  • Solen värmer upp vattnet så att vi kan bada i en sjö eller i havet.
  • När man kan vara ute i shorts eller klänning och leka.
  • Solen ger oss energi så att vi kan spela Fortnite.
  • Solen gör så att blommor växer.
  • När vi kan leka ute och ha picknick.
  • Solen kan bränna oss.

Jag visade ett exempel:

Mitt möte med solen
Du gör mig glad när du tittar fram efter flera dagars regn.
Du gör mig glad när dina strålar värmer min kind.
Du gör mig glad när du gör så att blommorna växer.

Jag berättade för eleverna att jag talade till solen som om den var en människa och att det är ett sätt att skriva poesi och kallas besjälning. Vi gick också tillbaka till sidan där det i lysande fönstret var ett öga. Jag uppmärksammade också att det är vanligt att ge tre exempel när man skriver. Sen skrev vi tillsammans:

Mitt möte med solen

Jag älskar när du stiger upp bakom bergen.
Jag älskar när du värmer luften så att jag kan gå utan jacka.
Jag älskar när det blir varmare ute och fåglarna kommer tillbaka.

De fick olika börjor att välja mellan:

Du gör mig glad när…

Jag älskar när…

Det bästa jag vet är när…

Två elevexempel:

I nästa inlägg skriver jag hur vi tog oss an Sara Lundbergs Kattpromenden och fann väldigt många likheter med En nattpromenad.

1 tanke på “En nattpromenad

  1. Pingback: Det viktiga ordförrådet – tre tips på ordövningar | Språk och lärande

Lämna en kommentar