Textmöten och tankar om döden

ALMA-pristagaren Wolf Erlbruch har skrivit en otroligt fin bilderbok om döden som heter Anden, döden och tulpanen. En mycket vacker och stillsam bok om Anden som en dag får besök av Döden. De två umgås några dagar, simmar i dammen och klättrar i träd, tills anden en dag somnar in och döden tar hand om kroppen.

Jag gillar att låta eleverna möta olika slags texter som på olika sätt behandlar samma frågor. I höstas läste min och kollega och jag Det magiska hjärtat med åk 4. Jag har skrivit mer om det här. I Kristina Ohlssons bok dör Eric som huvudpersonen Roberta lär känna efter att de båda fått syn på en intressant jordglob på en auktion. En jordglob som sedan kom att vara till stor hjälp i kampen om att hitta ett nytt hjärta till Robertas hjärtsjuka vän Charlotte. Vi pratade inte så mycket om döden i samband med läsningen. Det blev tillfälle till det efter läsningen då jag hade planerat att läsa Erlbruchs bilderbok.

Som en ingång till bilderboken visade jag Tranströmmers dikt som jag läste i en dödsannons för en tid sen och kom då genast och tänka på Erlbruch bilderbok.

Mitt i livet händer att döden kommer

och tar mått på människan.

Det besöket glöms och livet fortsätter.

Men kostymen sys i det tysta.

Att på alla tänkbara sätt bredda elevernas perspektiv, ser jag som en viktig del i mitt arbete och räds därför inte att ibland ta med texter eller tankar som skulle kunna anses vara lite svårt. Vi läste sedan boken och förundrades över bilderna och det raka, tunga innehållet. Men vi fick också skratta lite, som när Döden påminde Anden om hotet från rävar.

”Livet självt tar nog hand om olyckor, förkylningar och alla andra saker som kan hända er änder. Jag säger bara: rävar. På detta ville Anden inte ens tänka. Det gav henne gåshud.”

Och vilket samtal det blev! En elev tyckte att ”dikten var en förkortat version av bilderboken”. Vi fick ta del av varandras tankar och erfarenheter av begravningar från olika delar av världen. Vid ett tillfälle berättade en elev om hur människor begravs i Indien och klasskompisarna lyssnade intresserat. Ett mycket inspirerande ögonblick som inte skulle ha uppstått om det inte vore för litteraturen.

Nästa lektion fick eleverna jämföra Anden, döden och tulpanen och Det magiska hjärtat med hjälp av ett Venndiagram. Först arbetade eleverna parvis. Därefter gick vi igenom tillsammans vad de kommit fram till. Här återger jag eleverna tankar.

Gemensamt för de två böckerna:

  • Döden kom från ingenstans.
  • I båda böckerna var det någon som dog.
  • Böckerna handlar om döden.
  • Döden gjorde som den ville.

Anden, döden och tulpanen

  • Det finns två personer i boken
  • Anden dog i sömnen.
  • Döden var en karaktär.
  • Anden visste att han skulle dö.
  • Anden var en tjej.
  • Anden kunde se döden.
  • Bilderbok
  • Det handlade om djur.

Det magiska hjärtat

  • Det finns fler karaktärer.
  • Eric blev påkörd och dog. Charlotte klarade sig och levde vidare.
  • Eric dog i en olycka.
  • Eric visste inte att han skulle dö.
  • Eric var en kille.
  • Eric kunde inte se döden.
  • Kapitelbok.
  • Det handlade om människor.

Det blev ett lyckat textmöte mellan olika texttyper som utmynnade i en intressant och givande samtal som jag tror berikade eleverna och ökade förståelsen för omvärlden.

1 tanke på “Textmöten och tankar om döden

  1. Pingback: August och ALMA – läsfrämjande aktiviteter | Språk och lärande

Lämna en kommentar