Fågeln i mig flyger vart den vill

I höst har jag med min sva-grupp i åk 6 arbetat med ett temaområde jag kallat Modiga drömmar, där huvudboken är Sara Lundbergs underbara bilderbok Fågeln i mig flyger vart den vill. En bok inspirerad av konstnären Berta Hanssons måleri, brev och dagboksanteckningar. Berta Hansson (1910-1994) växer upp på en bondgård i jämtländska Hammerdal. Hennes mamma är sjuk i tbc, så hon och hennes systrar tvingas hjälpa till med arbetet på gården. Berta när en dröm om att få ägna sitt liv åt att måla. En dröm som inte uppmuntras av pappan som anser att Berta ska gå husmodersskola för det är vad en flicka förväntas göra. Här finns mycket att prata om. Skillnader mellan skolan förr och nu, sorg, mod, betydelsen av uppmuntrande vuxna i ens närhet och inte minst bokens vackra och färgstarka illustrationer.

myopb9cqnxyqni6pbgff3650993106692310982.jpg

Jag varvade läsningen med samtal och kortskrivning. Eleverna fick också pröva citat och tanke. Här är ett elevexempel:

”Jag känner det i rummet så fort jag kommer.” Hur kan hon känna att hon är död?

”Jag trodde alla teckningar och lerfåglar skulle göra henne frisk. Vilken dum idé”. Hon gjorde bra som gav sin mamma teckningar och lerfåglar vid hennes sista tid. Det var ett bra försök.

”Bränner alla sängkläder, slänger allt”. Varför slänger de allt stackars mamma om de hade sparat dem så kan minnas mamma och det kan ligga i hjärtat.

”Så far det i mig”. Vad menas med det?

”Jag kommer att dö”. Varför tänker hon så men det kan hända på riktigt. Du borde säga till pappa att du önskar dig nån gång kan det funka att pappa kan säga ja.

I Malin Larssons och Tommy Lucassis bok Vässa undervisningen (2019 Gothia fortbildning), finns några intressanta frågor att ställa i läsundervisningen. Jag fastnade för den här: Om du skulle planera för en dag ihop med den litterära karaktären i syfte att ge karaktären nya perspektiv, vad skulle du göra och varför?
För att kunna resonera om vad som skulle kunna ge Berta nya perspektiv på livet, listade vi några saker vi fått lära oss om henne. Egenskaper, vad hon tyckte om, vad hon kanske skulle behöva lära sig mer om eller vilja uppleva. Vi utgick ifrån den unga Berta eftersom det är var berättelsen handlar om.
Så här skrev en elev:

Jag skulle visa henne hur det ser ut idag efter 100 år och visa henne mitt hem för att hon har aldrig varit med om uppfinningar till exempel tvättmaskiner, TV, diskmaskin och micro och sen vidare. Jag skulle visa henne Vikingaskolan för att hon har aldrig sett hur det ser ut idag och visa henne datorer hur man skriver på datorer. Jag skulle visa henne affärer för att dem har nya frukter till exempel apelsiner, mandariner som hon har aldrig sett som inte fanns för länge sedan. Jag skulle gå på bio för att hon aldrig varit på bio på Matilda. Den handlar om väldigt gammalt skola hur dem beter sig. Vi skulle lyssna på musik på rap låtar för att folk har blivit så snabba på att sjunga. Jag skulle visa henne att någon har läst hennes dagbok och gjort bok om henne liv. Folk är intresserad av hennes målningar hennes intresse och hennes böcker. Det skulle jag göra med Berta Hansson.

Inom detta arbetsområde har vi också läst utdrag ur Jacqueline Woodsons självbiografiska bok Brun flicka drömmer. Det arbetet kommer jag att skriva mer om i ett annat inlägg.
Referens:
Larsson, M Lucassi, T (2019). Vässa undervisningen En liten handbok i konsten att ställa stora frågor Stockholm: Gothia Fortbildning.

3 tankar på “Fågeln i mig flyger vart den vill

  1. Pingback: Brun flicka drömmer | Språk och lärande

  2. Pingback: Kattpromenaden | Språk och lärande

  3. Pingback: Kattpromenaden | Språk och lärande

Lämna en kommentar