När boken vidgar vår värld

– Vad är Baobagodis?

Ordet står på tavlan när eleverna kommer in.

-Känner ni igen nån del av ordet?

-Godis!

Men vad är baoba? Jag berättar att det är titeln på en bok skriven av Satomi Ichikawa och jag visar bokens framsida. En pojke står lutad mot en stort träd lyssnandes. Vi sätter ord på vad vi ser och jag läser på baksidan. Vi förflyttar oss till Kenya och läser om pojken Paa som ska gå till marknaden och sälja bananer. Hur han utmattad tar skydd från solen och hettan intill ett träd, när trädet plötsligt talar till honom och ber om hjälp. Paa hjälper trädet men hamnar själv i knipa. Vi ställer frågor under läsandets gång och när vi läst klart googlar vi på baobabträdet. Jag hade inte heller hört talas om detta märkliga, mäktiga träd.

Nästa pass fortsätter vi med aktiviteter efter läsningen. Eleverna arbetar parvis med sant eller falskt. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om den övningen här. Efter den övningen klipper jag isär några påståenden som eleverna får rekonstruera. Flera elever i den här gruppen med nyanlända befinner sig i kodknäckarfasen när det gäller läsning. För några elever passar treordsmeningar och andra får längre meningar och tränar på att verbet oftast hamnar på andra plats. Mer om den övningen finns att läsa här.

Nästa pass visar jag en faktatext om baboabträdet och vi pratar om vad det är för slags text det är.

wp-image-371442168jpg.jpg

Vi läser tillsammans och diskuterar sedan skillnader och likheter mellan boken och faktatexten. En sak som förbryllar oss är varför trädet i boken ber om vatten när det kan lagra det i stammen? Förmodligen räcker inte vattnet till. Vi lär oss tillsammans.

wp-image-288359463jpg.jpg

Tillsammans skrev vi några faktameningar om baobabträdet

wp-image-1968706680jpg.jpg

Hur var det då med Baobagodiset? Eftersom Paa gör det trädet ber om, får han som belöning receptet på trädets godis som han säljer på marknaden.

wp-image-1534017658jpg.jpg

Baobagodis påminner om granatäpple, säger jag och visar en bild. En av eleverna lyser plötsligt upp när hon ser granatäpple och säger att det brukar pappa plocka i Syrien!

”I undervisningen ska eleverna möta och få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och från skilda delar av världen. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av sakprosa” (Lgr 11 s.239).

Skönlitteraturen vidgar vår värld och vi lär oss nya saker, även om oss själva och varandra.

2 tankar på “När boken vidgar vår värld

Lämna en kommentar