Det utvidgade kollegiet

Vi är många som hyllar det utvidgade kollegiet. Här är ett exempel på hur en dikt som figurerade på Twitter blev till bra undervisning. Förra hösten var det någon som delade dikten Gärna ville jag vara ett träd, skriven av Barbro Lindgren. Jag gillade den och började fundera på hur jag skulle kunna använda den i undervisningen med mina svaelever i åk 2.

dikt barbro lindgren

Att elever upplever att det är svårt att skriva dikt tror jag många lärare känner igen. Det innebär för många en stor utmaning. Genom att utgå från ursprungsdikten och använda den som mall, får eleverna den stöttning som de behöver.

Jag högläste dikten och vi pratade om vad det var för slags text. Fortsatte sedan med vad som kännetecknar en dikt. Vi upptäckte att den här dikten var på rim. Hur vet man att en dikt är på rim? Varför är det inga punkter?

Sedan fortsatte vi med att skriva en dikt tillsammans. Den skulle handla om något som finns i naturen på hösten. Vi använde modellen:

Gärna ville jag vara …

ja gärna ville jag vara…

jag skulle…

och tänka som …. tänker

på…

Så blev vår gemensamma dikt:

 Gärna ville jag vara ett löv

ja gärna ville jag vara ett löv

Jag skulle flyga ner på marken

och tänka som löven tänker

på hur barnen leker 

och regndroppar blänker

Jag tycker mycket om vårt gemensamma skrivande. Min erfarenhet är att även elever uppskattar att skriva tillsammans. Naturligtvis tar det tid, speciellt när vi skriver narrativa texter, eleverna har många olika förslag vad gäller orientering ( karaktärer, plats och tid) och problem och ibland känns det svårt att få ihop en text med många viljor. Men det fina är att eleverna går ifrån lektionen med en känsla av tillfredsställelse. Känslan av att man varit med och producerat en text om än tillsammans med andra. Tillsammans höjer vi kvalitén på texten. Adrienne Gear skriver i sin senaste bok Att skriva faktatexter (Natur & Kultur 2016) om treskopsord. Hon jämför barnglasstruten med endast en skopa (som hennes söner aldrig nöjde sig med) med en treskopsstrut med olika smaker. ”Vårt mål är att använda treskopsord när vi skriver, så att våra texter blir intressanta och vår läsare känner sig nöjd och belåten” (s. 65). I det gemensamma skrivandet kan jag visa och påminna eleverna att använda treskopsord.

Efter att vi skrivit vår gemensamma dikt var det dags för eleverna att skriva egna dikter.

dokumentation dikt 2

Vissna och vaja – exempel på nya ord som användes.

dikt 5

 

 

 

 

 

dokumentation dikt

Under skrivandets gång uppstod många intressanta frågor. Vad tänker myror, ekorrar och svampar på?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag vill slå ett slag för boken Skön litteratur (Hallgren & Fallgren 2009), skriven av Annika Löthagen och Jessica Staaf. Där finns fler fina tips på hur man kan arbeta  med att skriva dikt,  t ex kontrastdikt, upprepningsdikt, femrading och miljödikt. I boken presenteras också många olika förslag på böcker och hur de kan användas, i svenska och över ämnesgränserna. boktips

5 thoughts on “Det utvidgade kollegiet

  1. Ping: Fler aktiviteter efter läsningen | Språk och lärande

  2. Ping: Arbetet med De tre Bockarna Bruse fortsätter | Språk och lärande

  3. Ping: Arbetet med De tre Bockarna Bruse fortsätter | Språk och lärande

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s